A kamionkartell-ügyben érintett teherautó-gyártók közül a Scania volt az egyetlen, amelyik nem fogadta el az uniós büntetést. A cég most az EU 880 millió eurós bírságát is elutasította és fellebbezett az uniós döntés ellen. Tények és feltételezések: hasznunkra válhat-e a Scania taktikázása?

Miért taktika a Scania fellebbezése?

Taktikázásnak neveztük a Scania fellebbezését az uniós döntés ellen és úgy gondolom, közel járunk az igazsághoz. Nézzünk kicsit a színfalak mögé!

A Scania a VW csoport tulajdona, ugyanúgy, ahogyan az egész kamionkartell-ügy bizonyítékait feltáró MAN is. Az MAN azzal kerülte el az euró-milliárdos nagyságrendű pénzbírságot, hogy elsőként adta át az EU hatóságainak a kamionkartell bizonyítékait. A Scania ezzel szemben nem volt együttműködő.

Amikor a többi gyártó az alacsonyabb bírság reményében, szintén önként, sőt egymásra licitálva vállalta az együttműködést, a Scania akkor sem fogadta el a feltételeket. Az EU ezért szabott ki magas, 880 millió eurós bírságot a társaságra 2017 szeptemberében.

Most ez ellen nyújtotta be a cég a fellebbezését.

A Scania egyébként alapvetően nem a kartell meglétét és nem is az abban történt részvételüket vitatja. Mindössze azt állítja, hogy nem minden tekintetben helytálló az EU döntése. Magyarul: nem minden úgy történt, ahogy az a jelentésben le van írva.

Vajon mi lehet az oka annak, hogy ugyanazon cégcsoport egyik vállalata kiadja a bizonyítékokat és mindenben együttműködik, miközben a másik várhatóan az utolsó lehetőségig perel és fellebbezéseket nyújt be?

Vajon milyen taktika része a Scania fellebbezése?

Vajon milyen taktika része a Scania fellebbezése?

A VW csoport két társaság felvásárlásával lett Európa második legnagyobb teherautó-gyártója az évtized közepére. A nemrég felvásárolt Scania stabilan nyereséges, 2015-ben 244 millió eurós eredményt produkált. A MAN ennél jóval gyengébb. 2014-ben még veszteséges volt, 2015-ben ért el 65 millió eurós eredményt. A várhatóan több száz milliós nagyságrendű uniós büntetés 2016-ban padlóra küldhette volna a céget, miközben a jóval erősebb Scania elegendő pénzzel rendelkezik a per vállalására is.

A kamionkartell bizonyítékainak az átadása így mentesítette a büntetés alól az egyik társaságot.

Ezt a szerepet az MAN-ra osztották, mely így teljes egészében elkerülte a pénzbírságot (nem mentesült ugyanakkor természetesen a kártérítési felelősség alól).

A Scania számára ez az opció már nem volt választható, így a jogi eljárás vállalásának tulajdonképpen már nem volt túl nagy kockázata. A befektetőknek viszont a cég ezzel a lépéssel azt mutatta, hogy nem adják be a derekunkat, hiába támadják őket, akkor is ellenállnak.

A Scania fellebbezése azoknak a károsultaknak is egy üzenet akar lenni, akik perre készülnek a társaságok ellen. Azt üzenik vele, hogy ne készüljünk könnyű menetre, a cégek az utolsó lehetőségükig harcolni fognak a kártérítések kifizetése ellen. Ezzel talán sikerül sokakat elbizonytalanítaniuk, miközben látszólag megvédik a cégcsoport presztízsét is.

Mi lehet a következménye a cég fellebbezésének?

A Scania lépése ugyanakkor kedvező fejlemény is mindazok számára, akik perre készülnek a teherautó-gyártókkal szemben. Évekkel tolhatja ki a rendelkezésünkre álló határidőket. Amíg a Scania elleni eljárás folyamatban van, amíg nincs a céggel szemben jogerős ítélet, addig kártérítési perek előtt is nyitva áll a kapu.

Lehetőségünk lesz arra, hogy a Scania-val szemben érvényesítsünk olyan igényeket, amelyek egyébként már elévültek volna. A Scania a maga számára veszélyes lépés mellett döntött: ezzel magukra szabadíthatják az összes olyan kártérítési igényt, melyek időközben már elévültek, s ezért a többi gyártótól már nem követelhetők.

A Scania fellebbezése mostani állás szerint egészen 2022-ig nyitva hagyta az ajtót minden kártérítés tekintetében. A kartelljog értelmében, az egyetemleges felelősség következtében nem csak a Scania gyártmányok, hanem a másik 6 (Daimler, DAF, Iveco, MAN, Renault, Volvo) tehergépkocsik esetén is.

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.