Egyre több a kamionkertellel összefüggő kárigény a német bíróságokon. Október közepére Münchenben 13, Hannoverben 25, Stuttgartban 45 panasz került a bíróság elé, több millió euró értékben. A német szövetségi fuvarozó szervezet, a BGL egymaga 100 ezer jármű utáni kárigény benyújtásával számol.  

Egyre gyorsuló ütemben gyűlnek a kamionkertellel összefüggő kárigények a német bíróságokon. Már legalább 80 keresetet nyújtottak be a különböző bíróságokon.

Egyre gyorsuló ütemben gyűlnek a kamionkertellel összefüggő kárigények a német bíróságokon. Már legalább 80 keresetet nyújtottak be a különböző bíróságokon.

Várhatóan a stuttgarti bíróságon indul az első eljárás a Daimler ellen – számol be több cikkében is a német sajtó. Az első keresetet egy nürnbergi szállítmányozó cég indítja, körülbelül félmillió eurós kártérítésre tartva igényt. Összességében a stuttgarti bíróságon körülbelül 30 kártérítési igényt tartanak nyilván a Daimler ellen a teherautókartell miatt. Köztük olyan is akad, aki önmaga 3 millió eurós kérigénnyel lép fel a gyártó céggel szemben.

Az sueddeutsche.de cikke szerint minden más bíróságon is gyülekeznek a kártérítési igényeket tartalmazó keresetek. A lap szerint a müncheni tartományi bíróságon október közepére már 13, Hannoverben 25, Stuttgartban 45 panasz vár az eljárásra.

A kamionkartell nem csak a magánvállalkozókat érintette. A lap cikke szerint Berlin önkormányzata 1,2 millió euró kártérítést fog követelni a túlárazás okozta károk miatt. Érintett a perben a német állami vasút is: a Deutsche Bahn a Schenker leányvállalaton keresztül több ezer tehergépkocsi beszerzésében volt érintett. A Schenker a tervek szerint további 40 nagy céget csatlakoztat keresetéhez.

Az automobilwoche.de írása szerint a BGL (Szövetségi Közúti Szállítmányozási, Logisztikai és Értékesítési Szövetség) az amerikai Hausfeld ügyvédi iroda közreműködésével 100 ezer esetet kíván összegyűjteni és bíróság elé vinni – ebből 40 ezer esetben a BGL tagjaként érintettek a fuvarozók a túlárazásban. Az okozott kár pontos jellegét jelenleg egy közgazdászcsoport határozza meg. A szakértők arra számítanak, hogy a kár értékét a vételár 15 százaléka körül határozzák meg. Ha a vételár például járművenként 70.000 euró volt, akkor a kár 10.500 euró. A célul kitűzött 100 ezer eset összegyűjtése azt jelenti, hogy a BGL 1,05 milliárd euró veszteséget szenvedett el a túlárazás következtében. A BGL közben már bejelentette, hogy egy második pert is előkészít, melyben a 2011 utáni kárigényeket foglalják össze. Arra hivatkoznak, hogy bár a túlárazás és az árak egyeztetése 2011-ben véget ért, annak utóhatása még éveken keresztül érezhető volt a nehéz tehergépjárművek piacán.

A perindítások nehézségét az okozza, hogy az EU a gyártókat megbüntető határozataiban nem számszerűsítette a vásárlókat ért károkat. Így tulajdonképpen minden egyes károsultnak saját magának kell bizonyítania a károkozás mértékét. A károsultakat képviselő ügyvédi irodák szerint legalább 5 ezer euró kár ért minden egyes vásárlót. És ha összesítjük, hogy Európában jelenleg legalább 30 millió kamion és nehéz teherautó fut, akkor mérhetjük fel a károkozás valódi mértékét. Az elkövetkezendő években valószínűleg több milliárd eurós kárigények benyújtására kell a perbe fogott gyártóknak felkészülniük.

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.