Ha a legnagyobb európai járműgyártók befolyásolták az áraikat, akkor az hatott a teljes európai járműpiac működésére. Ez az ernyőárazás jelensége – a magas árak azokat a gyártókat is elérték, melyek nem voltak érintettek a kamionkartellben. Jogos lehet-e a kárigény benyújtása egy olyan cég teherautója után, mely nem volt részese a kartellezésnek?

A kamionkartell hét európai teherautó-gyártó törvénytelen együttműködése volt az árak magasan tartása érdekében. Azt azonban biztosan nem mondhatjuk, hogy ha a DAF, Iveco, MAN, Mercedes, Renault, Scania, Volvo 15 éven keresztül összedolgozott, akkor az általuk mesterségesen feltornászott árak nem érintették a többi márka járműveit.

Az ernyőárazás például az Astra teherautókat érintheti

A magyar piacon kevésbé népszerű az Astra teherautó. Az eredetileg építőipari és bányaipari gépeket gyártó olasz céget még 1986-ban vásárolta meg az Iveco. A cég ma is leginkább az olaszoknál erős. Kemény erőgépeket árulnak, bányászatban, építőiparban jól teljesítő nehéz teherautókat. Magyarországra leginkább használtan kerülnek olasz vagy román hirdetésekből.

Az Astra teherautó érdekessége, hogy a cég az Iveco tulajdona, mely érintett a kamionkartellben. Maga az Astra azonban eddigi ismereteink szerint nem részese a botránynak. Vajon hogyan érinti mindez az Astra vásárlóit, jogosultak lehetnek-e ők is valamilyen kompenzációra?

Ernyőárazás – a magas árak szétterülnek

Általános piaci tapasztalat, hogy a gazdasági folyamatok kiegyenlítődnek akkor is, ha a hasonló területen dolgozó cégek nem egyeztetik szabálytalanul az áraikat. Ha a gyártók minden szabályt betartanak, akkor is figyelnek egymásra. Ha az egyik társaság 70 ezer eurót kér egy vontatóért, a hasonló felszereltségű járművet kínáló másik cég sem fog jelentősen ez alá az összeg alá menni.  Nem érdeke, hiszen kevesebbet keresne a járműveivel. A piaci árak mindig így működnek. Nem is ez volt a törvénytelen, hanem az, hogy egyes gyártók ezeket az árakat nem utólag igazították egymáséihoz, hanem előre egyeztették.

A túlságosan magasan tartott árak így szétterülnek az egész piacon. Ezt a jelenséget hívhatjuk ernyőárazásnak. A kamionkartell árszintje, mint egy ernyő borult az egész európai piac fölé, s természetellenesen magas fogyasztói árakat hozott valamennyi gyártó cég járműveinél. A kamionkartellben részt vevő cégek így torzították el a teljes európai piacot.

Miért lényeges ez a mi szempontunkból, mit tudunk elérni ezzel a jelenséggel?

Ha egy billenős Astra teherautó tulajdonosa a túlárazás miatt igazolhatóan kárt szenvedett a kamionkartell ideje alatt, akkor a józan ész szerint őt is megilleti a kártalanítás lehetősége. Érdemes ezzel is megpróbálkozni.

A kamionkartell bármelyik szereplője perelhető

A kartelljog különleges nemzetközi szabályai lehetővé teszik, hogy a károsultak a kartellben részt vevő bármelyik felet pereljék, bármelyiktől kérjék az őket megillető kártérítést. Aki Renault teherautót vásárolt a kartellel érintett időszak alatt, az beperelheti a Renault-ot, de beadhatja a keresetét bármelyik másik társaság ellen is. Az is előfordulhat, hogy minden károsult egyetlen cég ellen nyújtja be a keresetét, mert ezt a céget véli leginkább fizetőképesnek és támadhatónak a bíróságon. A Németországban már benyújtott keresetek zöme például a Daimler ellen irányul attól függetlenül, hogy a károsultak melyik cég teherautóiból vásároltak.

A kartelljognak ez a szabálya teszi lehetővé azt is, hogy egy Astra-vásárló fellépjen a kartell valamelyik szereplője ellen. Nem az Astra gyártó cégét kell beperelnie, hiszen nem ők tehetnek a túlárazásról. A túl drágán vásárolt Astra tulajdonosa beperelheti például az Iveco-t, mely az Astra tulajdonosaként azért részese is volt a túlárazásból származó plusz jövedelemnek. De nem csak az Iveco ellen indítható kereset: perelheti a Mercedes vagy akár a Volvo gyártóját is, őket téve felelőssé a túlárazás általános jelenségéért.

Megáll-e a bíróság előtt az ernyőárazáson alapuló kárigény?

Ma nem állíthatjuk teljes biztonsággal azt, hogy az Astra, vagy más, a kartellben nem érintett járművek tulajdonosai számára is megítéli a bíróság a kártérítést. Úgy gondoljuk, mivel az ernyőárazás jelensége igen is létezett, érdemes ezzel a keresettel is megjelenni a bíróságon. A bíróság majd a bekért szakértői vélemények alapján megállapítja, hogy megalapozott-e a kereset vagy nem.

Egy biztos: az ernyőárazásra alapozott kereset senki más keresetét nem befolyásolja. Az irodánkkal szerződő károsultak nem egy csoportos per részvevői lesznek. Nem hozunk létre pertársaságot, hanem külön-külön kezelünk minden egyes ügyet. Így sokkal nagyobb biztonságban érezhetik magukat ügyfeleink. Egy-egy vitás helyzet, egy-egy konkrét járműre alapozott kártérítési igény elutasítása nem befolyásolja a többi ügyfél keresetét. Ráadásul Önnek nincs veszteni valója, mert a per az Ön számára semmilyen költséget nem jelent. Irodánk kizárólag sikerdíjért dolgozik, így a per teljes kockázatát átvállaljuk Öntől. Ahogy ígértük: egyenként harcolunk minden egyes ügyfelünkért.

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.