Jövő év elején indulhat az első kamionkartell-per Németországban és májusra várhatók az első ítéletek. A sikerünk az Ön adatain is múlik: minél pontosabb képet rajzolunk a kartellezés 17 évének piaci folyamatairól, annál megalapozottabb igényt tudunk benyújtani a bíróságon.

Idén ősszel még nagyon úgy tűnt, hogy az első kamionkartell-perek még az év vége előtt elindulnak. December ötödikére ki volt tűzve egy meghallgatási időpont a Stuttgarti Területi Bíróságon, melyen megfigyelőként mi is részt vettünk volna. A meghallgatást azonban nem várt események akadályozták: az eljárásban részt vevő bíró ellen elfogultsági indítványt terjesztettek be. Mindössze annyi derült ki róla, hogy egyik családtagja a Daimler-nél dolgozik, ami a Mercedes fővárosában szinte minden családról elmondható. Ez a tény már elég volt ahhoz, hogy az összes eljárást elnapolják. A következő forduló várhatóan 2018. január 18-a, az első fokú ítéletek pedig 2018 május környékén várhatóak.

2018 elején indulhat az első kamionkartell-per Németországban és májusra várhatók az első ítéletek. Egyik bíró sem túl lelkes, hogy ő hozza az első ítéletet.

Várhatóan a Daimler lesz az első kamionkartell-perek célpontja (kép: media.daimler.com).

Úgy tűnik, hogy a perek még a várakozásoknál is lassabban indulnak. Most úgy érezzük, hogy egyik bíróság sem túl lelkes attól, hogy ebben az óriási horderejű ügyben meghozza az első döntéseket. Az első ítéletek precedenst teremtenek, s ennek felelősségét egyelőre egyik bíróság sem akarja vállalni.

Hol tartanak a mi ügyeink?

Még ebben az évben, december 21-én benyújtjuk az összes olyan ügyet a bíróságnak, amelyeknél fenyeget az elévülés veszélye. Gyakorlatilag a december 19-ig beérkezett anyagokat tudjuk ezzel kapcsolatban figyelembe venni. Szerencsére azonban ez a határidő sem lett jogvesztő hatályú, köszönhetően a Scania fellebbezésének. A Scania lépése egészen 2022-ig kitolta annak lehetőségét, hogy a más cégekkel szemben már elévült ügyeket be lehessen nyújtani a Scania ellen.

Az előkészítés pontosságán múlik a sikerünk

Munkatársaink erőforrásait most legnagyobb mértékben a szakértői jelentések készítése és azok folyamatos aktualizálása köti le. Óriási adathalmazt kell rendszereznünk. Jelenleg 28 országban működünk, több ezer ügyfél 17 év alatt megvásárolt több tízezer teherautójának adatait kell egységes formába önteni, hogy ezt a bíróság elé lehessen tárni. Ez nem egyszerű, de lényeges feladat. Ennek az ügynek ez a sava-borsa, gyakorlatilag ezen múlik a siker is.

Az Ön által feltöltött adatok a járművek típusáról, vásárlásáról, vételáráról kettős célt szolgálnak. Egyrészt ez a dokumentáció lesz a követelés alapja, másrészt ezeknek az adatoknak az összesítése vezet el oda, hogy szakértőink össze tudják foglalni az egész kartell-ügy következményeit.

A siker most azon múlik, hogy az üggyel foglalkozó speciális szakértők (quantum expert-ek) milyen következtetéseket tudnak levonni az összegyűjtött adatokból. Az általuk készített jelentések figyelembe veszik az üggyel kapcsolatos összes adatot. Figyelik az időpontokat, összegzik a vásárlások földrajzi elhelyezkedését, a típusok megoszlását, a vételárakat, mindent. Ezekből olvassák ki azokat a tendenciákat, amelyekre aztán majd a bírósági döntéseket lehet alapozni. Elkészítésük költséges és hosszadalmas feladat.

Nehezen felfogható, hogy mekkora horderejű ügy indult el a kamionkartell napvilágra kerülésével. Magyarországon évente 4-5 ezer új haszongépjárművet adnak el, ezeknek talán a fele tartozhat a kamionkartell által érintett kategóriába. Ám 17 év alatt ez 30-40 ezer új járművet jelent, melyhez legalább még egyszer annyi használtan, külföldről beszerzett eszköz társul.

Ha az országhatáron kívülre lépünk, sokszorozódnak ezek a számok. Európa 28 országában évi félmillió jármű eladásával számolhatunk. Ez a kartell 17 éve alatt 8,5 millió érintett teherautót, vontatót jelent. Átlagos beszerzési áruk 70 ezer euró körüli, melynek nagyjából 15 százalékában határozhatjuk meg az átlagos kárigényt. A végösszeg 90 milliárd euró – ennek a kifizetendő kártérítésnek a lehetősége lebeg a kartellben szereplő társaságok feje felett. Nagyon is jól értjük, miért tart minden egyes bíró attól, hogy ő legyen az első, aki döntést hoz ebben az ügyben. A halogatás azonban a végtelenségig nem folytatható, előbb-utóbb kénytelen lesznek érdemben elindítani az eljárásokat. A folytatás éppen ezért megjósolhatatlan, ám egészen biztos, hogy érdemi előrelépésekkel nézhetünk majd szembe 2018 első felében.

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.