Az Európai Unió versenyjogi biztosa szerint egyáltalán nem véletlen, hogy kialakult a teherautógyártók között a kamionkartell. Az EU ugyanakkor fel kell lépjen az ilyen tiltott együttműködésekkel szemben, mert alapjaiban rázhatják meg az EU gazdaságát.  

Nem véletlen, hogy a kamionkartell ügye jóval nagyobb hullámokat vet az európai politikában is, mint a személygépkocsikkal történő kartellezések. A kamionkartell termelőeszközöket érintett. Nem csak arról volt szó, hogy egy fogyasztási cikket a kelleténél drágábban lehetett megvásárolni. Ha a kartell haszonjárműveket, munkához használt eszközöket érint, akkor ez a túlárazás szinte a gazdasági élet egészét érinti. A túl drágán vásárolt jármű miatt drágább a szállítási szolgáltatás, a dráguló fuvarozás miatt pedig drágul minden termék, melyet fuvarozni kell. A kamionkartell nem csak arról szól, hogy a fuvarozók rosszul jártak, hanem a fuvarozókon keresztül a teljes gazdasági élet megkárosítását jelentik a törvénytelen megállapodások.

Az Európai Unió versenyjogi biztosa, Margrethe Vestager szerint egyáltalán nem véletlen, hogy kialakult a teherautógyártók között a kamionkartell.

Margrethe Vestager szerint egyáltalán nem véletlen, hogy kialakult a teherautógyártók között a kamionkartell

Sebezhetővé teszi a kartellezés az autóipart

Margrethe Vestager, az EU versenyjogi biztosa szerint a kartellezés rendkívül nagy kísértést jelent az autógyártók számára. Nagyon hasonlóak a termékek, s az egyes márkákat a minőség, használhatóság alapján nehéz egymástól megkülönböztetni. Az egyes gyártók termékei között nagyon kicsi a különbség. A különböző autógyártóknak azonos feltételeket kell teljesíteniük, így a mérnökök nagyon sokszor azonos, vagy hasonló megoldásokban találják meg a legoptimálisabb választ a felmerülő kérdésekre. Így szinte adja magát a lehetőség, hogy ha ennyire hasonlóak a termékek, akkor a különböző gyártók egyeztessék is az árakat és a piacra vezetési stratégiákat. Márpedig ez törvénytelen, ezt a lépést nevezzük kartellezésnek.

Margrethe Vestager éppen ezért arra hívja fel a figyelmet, hogy a kamionkartell néven megismert jelenség nem egyedi eset volt. Már tíz olyan kartellezési ügyet ismerhetünk, melyben érintettek az európai autógyártók. A versenyjogi biztos bejelentette, hogy kezdeményezik a nagy gyártók közötti megállapodások átfogó vizsgálatát. A vizsgálódás jelenleg a VW, Daimler, BMW, az Audi és a Porsche szerződéseit érinti.

Csak a kamionkartell miatt járhat kártérítés

A felderített tiltott együttműködések közül a teherautókartell az egyetlen, melyben a megkárosított vásárlók visszatérítésben reménykedhetnek. Az eddigi sajtóhírek alapján azonban ez a visszatérítés egyáltalán nem lesz egyszerű. A gyártók minden lehetséges eszközzel igyekeznek vitatni a túlárazás létezését és főleg annak hatását. Valószínűleg a legtöbben azt igyekeznek majd elfogadtatni a bírósággal, hogy a túlárazásból következően a vállalkozásnak valójában semmilyen kára nem keletkezett, mert a jármű magasabb vételárát beépítette a szolgáltatása díjaiba. Ez a gyártói érvelés eddig nem vezetett eredményre. A továbbiakban is arra számíthatunk, hogy a bíróság elfogadja majd a károkozás tényét, s a perben a kár mértékének meghatározására lehet koncentrálni.

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.