Egy fuvarozó vállalkozó nem akar részt venni a kamionkartell miatti perekben, mert nem akarja rossz hírbe keverni a helyi márkakereskedést, ahonnan a járműveit annak idején vásárolta. Úgy érzi, nem lenne tisztességes. Amikor a vontatókat megvette, jó üzletet kötött, nem fog most évekkel később pereskedni velük. Tiszteletben tartjuk a szempontjait, de úgy gondoljuk, nem gondolta át kellően, s téves információk alapján hozta meg a döntését.

Ki is követte el a törvénysértést a kamionkartell-ügyben? A járműgyártók, a legnagyobb európai konszernek. A kartellben részt vevő hat cég felső vezetői nem csak a járművet használó vállalkozókat csapták be, hanem minden partnerüket is. A márkakereskedőknek, a helyi képviseleteknek is a kelleténél sokkal drágább járművekkel kellett dolgozniuk.

Egy adott márka magyarországi képviselete, a márkával foglalkozó hazai kereskedő soha nem volt részese a kartellezésnek. Ő egy tisztességes hazai vállalkozó, aki szintén túl magas listaáron kapta meg a vontatókat vagy teherautókat. Az árak egyeztetése és indokolatlanul magas szinten tartása nem az ő szintjükön valósult meg. A gyártók a nagykereskedelmi áraikat manipulálták.

A kartellezés nem a helyi márkakereskedő hibája volt, nem ellene indulnak a perek

A kartellezés nem a helyi márkakereskedő hibája volt, nem ellene indulnak a perek

Ki ellen indulnak a perek?

A kamionkartell-ügyben induló perek nem a helyi kereskedők, márkaképviseletek ellen indulnak. Ők ártatlanok ebben az ügyben. A túl magas árak még hátrányosan is érintették őket, hiszen biztosan jobb forgalmat értek volna el, ha az általuk forgalmazott márka járművei olcsóbbak lettek volna.

A per nem a helyi kereskedő ellen indul, egyetlen esetben sem. Ne nehezítse senkinek se rossz érzés a perhez való csatlakozást. Nem azt a kereskedőt, helyi megbízható partnert fogja bíróság elé citálni, akivel évek óta jó kapcsolatot ápol. Ő ugyanúgy károsultja ennek az ügynek.

Bíróság elé kizárólag a gyártó cégek kerülnek, a legnagyobb multinacionális vállalatok. Sőt, a kartelljog arra is lehetőséget ad, hogy a károsultak a kartellben szereplő bármelyik cég ellen pert indítsanak. Ez azt jelenti, hogy a MAN, Scania, Volvo vásárlója egyaránt perelheti a Daimler céget, ha a gyártók közül ezt a társaságot érzi leginkább fizetőképesnek, s az ellene folytatott pertől reméli elérni a legmagasabb összegű kártérítést. Vannak már erre utaló jelek – a Németországban már benyújtott keresetek nagyrészt a Daimler ellen irányulnak akkor is, ha a vásárlók nem Mercedes járműveket vettek annak idején.

Járhat-e eladott jármű után is visszatérítés?

Egy vállalkozó azért óvatoskodik a perhez való csatlakozással, mert úgy véli, jó áron adta el a vontatóit, így nem is vesztett semmit a túlárazás miatt. Úgy gondolja, nincs miért perelnie.

Valójában őt is veszteség érte. Egy több éves használt járműnek az árát már leginkább az aktuális piaci értéke befolyásolja, nem az egykori eredeti ára. Ha annak idején drágán vásárolta a járművet, akkor nagyobb az értékvesztése. Ha nem túlárazva, hanem normál áron vette volna meg eredeti, új árán a vontatót, akkor a pár évvel későbbi eladás után kisebb értékvesztést kellett volna elkönyvelnie. Őt is veszteség érte, még ha nem is érzi ezt a könyvelésében. Felelős vállalkozóként érdemes kihasználnia ezt az utólagos költségcsökkentési lehetőséget is.

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.