Senki sem gondolt arra egy új kamion vásárlásakor, hogy évekkel később majd kártérítésért kell beperelnie a jármű gyártóját. Ugyanígy az is kevés embernek jut eszébe az új autóvásárlás öröme feletti izgalomban, hogy egyszer közlekedési baleset részese is lehet és a biztosítókkal kell majd azért alkudoznia, hogy a sérült jármű pótlására megfelelő kártérítéshez jusson.

Gépjármű vásárlása során, a biztosítások megkötésekor hozott döntések a későbbi veszteségek vagy anyagi előnyök mértékét is befolyásolják. Lehet, hogy most kap egy jó ajánlatot és megköt egy olyan biztosítást, melynek nem ismeri a pontos, részletes feltételeit. Ennek majd akkor látja kárát, ha egy baleset miatt kártérítésre lenne szüksége, de kiderül, hogy a biztosítása csak egy részét fedezi a gépjárműben keletkezett károknak.

Ebben a cikkben két gyakori hibára hívjuk fel a figyelmét, hogy el tudja kerülni ezeket a tévedéseket.

Kártérítés a kötelező alapján: mire ad a biztosító ajánlatot?

Az elmúlt években a haszonjármű-biztosítások ára az egekbe szökött. Nem ritkák a milliós összegű éves ajánlatok. Közben, amikor kártérítésre kerül a sor, a vállalkozóknak harcolniuk kell a nyugati példákhoz képest filléres kártérítési összegekért is.

Amikor a balesetben nem Ön a vétkes fél, akkor a kárrendezés a baleset okozójának kötelező biztosítása alapján történik. A kgfb-re vonatkozó szabályok szerint Önt teljes körű kártérítés illeti meg. A biztosító felméri a kárt és ad egy ajánlatot – Ön pedig néz egy nagyot, mert az első ajánlatnak szinte köze is alig lesz a kár valós összegéhez.

Amikor a biztosító a károsultnak totálkár esetén ad egy ajánlatot a kifizetendő kártérítésre, akkor annak összegét a kárt szenvedett jármű pillanatnyi katalógusértéke alapján számolják ki. A vétlen baleset miatti elmaradt haszon kifizetéséről pedig a biztosító mélyen hallgat…

Az Eurotax-alapérték azonban haszongépjárművek esetén nem a konkrét balesetet szenvedett gépjármű értékét mutatja, hanem a széria kivitelű alaptípusét. Ebben nincsenek benne az esetleges extra tartozékok, az alapfelszereltségen felüli kényelmi és biztonsági kiegészítők. Lehet, hogy amikor a járművet átvette, akkor sok millió forintot fizetett ki extra tartozékokért: komfortosabb ülés, jobb minőségű navigációs berendezés, klíma, kényelmesebb fülke, jobb gumik.

Ha kötelező biztosítás alapján történő kárrendezéskor elfogadja a biztosító ajánlatát, – aki a kárszámításkor „elfelejtette figyelembe venni az extrákat” -, akkor valószínű, hogy Ön lemond az extrák után járó kártérítésről. Volt ügyfelünk, aki tanácsunkra nem elégedett meg a biztosító által ajánlott összeggel, s ezekre az extratartozékokra is benyújtotta irodánkon keresztül a kárigényét. Sikerült plusz 4 millió forinttal megnövelni a balesetes, totálkáros vontató után járó kártérítést, melyet a biztosító azóta már ki is fizetett.

Ugyanez a kártérítés javítás esetén az Audatex javítási kalkuláció alapján alacsony munkadíjjal és az alkatrészek avultatott értékén történik.

Javaslatunk tehát, hogy a biztosító kártérítési ajánlatát megkapva mindig gondolja át, hogy vannak-e a járműben olyan extra tartozékok, melyek nem tartoznak bele az alapfelszereltségbe. Jelentősebb összegű káreseménykor, kérje szakértő kárrendezési tanácsadó segítségét, hogy sikeresen hozzájusson az extratartozékok utáni kártérítéshez is.

A kárrendezés lényeges kérdése, hogy az extra tartozékok szerepelnek-e a biztosítási szerződésben

A kárrendezés lényeges kérdése, hogy az extra tartozékok szerepelnek-e a biztosítási szerződésben

Kárrendezés CASCO biztosítás alapján

Ha Ön a károkozó, vagy a baleset másik jármű részvétele nélkül történt, akkor a kárrendezés a CASCO biztosítás terhére lehetséges. Hogy mit sikerül elérni a biztosítónál ebben az esetben, az nagyban függ attól, hogyan kötötte meg annak idején a CASCO biztosítását? Sok esetben az alacsonyabb ár kevesebb szolgáltatást, vagy alacsonyabb biztosítási összeget is takar. Lehet, hogy most bosszulja meg magát a havi pár ezer forinttal alacsonyabb biztosítási díj. Pár ezer forint spórolás az egyik oldalon, sokmillióval alacsonyabb kártérítés a másikon?

Extra tartozékok – szerepelnek-e a CASCO szerződésben?

Nagy értékű, új haszongépjárműveket ért baleset esetén a biztosítói kárszámítás alapja elviekben a jármű újkori értéke összes tartozékával együtt. Ez jól hangzik: az várható e szabály alapján, hogy a balesetes járműért kapott kártérítés fedezni fogja egy ugyanilyen felszereltségű új jármű beszerzését.

Az egyik gyakori probléma, hogy az extra tartozékok értékét nem tüntetik fel a biztosítás megkötésekor. Vagy nem is vették észre, hogy szükség lett volna rá, vagy a vállalkozó tudatosan próbálta leszorítani a biztosítás díját néhány extra kihagyásával. Ez esetben nem várható teljes összegű kártérítés, hiszen nem is a teljes értékű gépjárműre szól a biztosítási fedezet.

A másik esetben casco-kötésnél jellemző eljárás, hogy az új haszongépjárműveket a biztosítók számlaérték alapján biztosítják, mely tartalmazza az extra tartozékok valós árát is. A szerződésbe bekerül a gépjármű alaptípusa és a számlán szereplő összeg is, extratartozékokkal együtt.

Baleset esetén viszont a kárszámítás során a biztosító igen gyakran nem az autóban valójában fellelhető és biztosított extrák, hanem csak a gyári tartozéklista alapján (extratartozékok nélküli alapfelszereltség) fizet kártérítést. Ha cserélni kell pl. a jobb minőségű extra gumiabroncsot, akkor csak a gyári alaptartozék árát fogják listaáron elszámolni, mert vagy nem szerepelt a szerződésben a kétszer annyiba kerülő extra gumiabroncs, vagy a biztosító szakértője „elfelejtette” figyelembe venni a biztosított extratartozék értékét.

Tanácsunk tehát az, hogy a nagyértékű, új haszongépjárművek esetén a biztosítási szerződés megkötésekor minden esetben sorolják fel egyenként a járműben található, a szériatartozéktól eltérő extrákat. Csak ezzel biztosíthatják, hogy baleseti kárrendezés esetén hozzájuthatnak majd a kár teljes összegének megfelelő kártérítéshez.

Baleseti kárrendezés esetén javasoljuk, hogy forduljanak mindig ezzel foglalkozó szakértő kárrendezési tanácsadó irodához még akkor is, ha látszólag „rendben van„ a kártérítés összege. A biztosítók szeretik azt láttatni, hogy a kárrendezés egyszerű, csak egy űrlapot kell kitölteni és minden megy a maga útján. Sajnos, nem így van. Néha apró, lényegtelennek tűnő részletkérdések és a benyújtott kárigény szakszerűsége dönt milliós összegek sorsáról. Ahogy az adóhatósághoz sem indul a könyvelője nélkül, úgy kárrendezési ügyeit is intézze mindig szakértő közreműködésével.

Kattintson ide és vegye fel a kapcsolatot a külön tanácsadói díjak nélkül, kizárólag sikerdíjas alapon működő BÜSZI kárrendezési irodával!