A kamionkartell-ügyben indított eljárások vége bírósági ítélet vagy peren kívüli egyezség lehet. Melyik előnyösebb az ön számára és melyikre, milyen esetben kerülhet sor? Összefoglaltuk.

Egy nagyon sok embert érintő tömeges kártérítési per olyan, mint egy pókerjátszma. Mindkét fél óvakodik attól, hogy a másik a lapjaiba lásson. Az ellenfél lépéseit is igyekeznek mindketten jó előre kiszámítani. A károsultak képviselői és a beperelt, kárt okozó nagyvállalatok az eljárás hosszú ideje alatt ugyanazzal foglalkoznak a legtöbbet: igyekeznek a másik fél fejével gondolkodni, s rájönni, hogy vajon mi lehet még a tarsolyában.

Nem lesz ez másként a kamionkartell-perekben sem.

A nagy pókerjátszma: vajon ítélet vagy peren kívüli egyezség lesz a kamionkartell vége?

A nagy pókerjátszma: vajon ítélet vagy peren kívüli egyezség lesz a kamionkartell vége?

A kartellben részt vevő, a vásárlóiknak kárt okozó járműgyártó nagyvállalatok az Európai Bizottság döntései után már pontosan tudják, hogy a kártérítés kifizetését nem kerülhetik el.

Két nyitott kérdés áll előttük:

  • mikor kell fizetniük és
  • mekkora összeget kell kifizetniük.

A gyártók arra törekednek, hogy a lehető legkésőbb kelljen bármit is kifizetniük. Van idejük és pénzük is ahhoz, hogy akár évekig elhúzzák a bírósági eljárást. Arra számítunk, hogy ennek érdekében aprólékosan bele fognak kötni minden egyes adatba. Egyenként fogják megvizsgáltatni mindenki jogosultságát, s költséges szakértői vélemények sorozatát kérik majd be minden egyes jármű utáni kár megállapításához.

Ehhez rengeteg idő és rengeteg pénz is kell.

A gyártók egészen biztosan arra számítanak, hogy sok károsultnak nem lesz ennyi ideje. Elfogy a per finanszírozására félretett pénz, s nem tudják tovább folytatni az eljárást. Nem tudják majd kifizetni a sokadik szakértői véleményt az érintett a járműparkra, s kénytelenek lesznek visszalépni. Sőt, a cégek egy része időközben gazdasági okokból felfüggeszti a működését. Ez az eróziós hatás hosszú távon nagyon hatékonyan működik.

Ezzel a lassú kivéreztetéssel szemben egyetlen módszer lehet működőképes: nagyon sok károsultnak kell közösen fellépnie. Minél nagyobb lesz a gyártókkal szemben álló erő, annál kevésbé működik a kivéreztetős technikájuk. Rá kell jönniük, hogy ami működik száz vagy ezer károsult esetén, az nem fog működni, ha százezer fuvarozó áll velük szemben, akik több millió túlárazott jármű után várják a kártérítést.

Hogyan érhet véget az eljárás?

Egy nagyvállalat ellen indított kártérítési per két módon érhet véget:

  • vagy a bíróság hirdeti ki az ítéletet
  • vagy a felek peren kívül megegyeznek egymás közt.

Ha nagyon sok károsult lép fel a gyártókkal szemben, akkor már nem biztos, hogy nekik a bírósági eljárás végigvitele lesz a fő érdekük. Kénytelenek felmérni, hogy a nagyon sok, egyszerre fellépő károsult egy napon célba érhet és akkor nagyon nagy lesz a kifizetendő összeg. Egy ilyen perben mindig érezhető, hogy mikor gyűlik össze egyfajta kritikus tömeg. Amíg kevés jelentkező áll egy ügy mellé, addig az új érdeklődők is csak lassan-lassan érkeznek. Amikor nagyon sokan lesznek, amikor mindenhol erről az ügyről hallani, akkor hirtelen megsokasodnak az érdeklődők. Olyan ez, mint egy robbanás. Ilyenkor rövid idő alatt megtöbbszöröződhet a jelentkező károsultak száma.

Ennek a robbanásszerű bővülésnek a bekövetkezését a gyártók valószínűleg nem szeretnék kivárni. Ha szaporodni kezdenek az erre utaló jelek, akkor lehet, hogy tesznek egy ajánlatot, hogy peren kívül lezárhassák az egész ügyet. Inkább fizetnek most valamennyit, mint hogy tovább húzzák az időt és fizessenek egy év múlva az ítélet alapján sokkal, de sokkal többet.

Mi dönti el, hogy lesz-e ilyen peren kívüli egyezség?

Hogy tesznek-e a beperelt gyártók ilyen ajánlatot vagy nem, az nagyon sok dologtól függ.

Függ attól, hogy mennyire érzik veszélyben magukat. Elég sokan, elég tőkeerős és tapasztalt szereplők állnak-e a perben velük szemben? Milyen ítéletek születtek addigra  első-, esetleg akár már másodfokon? Ha úgy érzik, hogy a bírósági ítélettel többet veszíthetnek, akkor megnő a hajlandóságuk az ajánlattevésre.

Félreértés ne essék, ez nem egy érzelmi vagy karitatív jellegű, amolyan “legyünk-jópofák” döntés lesz. Gondos mérlegelést, esélylatolgatást és kalkulációt követő, hideg üzleti logikával meghozott döntés várható, semmiképpen sem a közeljövőben, hiszen a dolgok jelenlegi állása szerint még nincs különösebb nyomás. Néhány tízezer teherautó a töredéke az évi félmilliósra becsült értékesítési számnak.

A jelenlegi helyzetben egy peren kívüli megállapodás teljesen feleslegesen keltené fel ilyen befektetésekben utazó üzleti körök érdeklődését.

Jobb vagy hátrányosabb a peren kívüli egyezség?

Igazából csak a konkrét helyzet ismeretében lehet azt mérlegelni, hogy melyik megoldás lehet előnyösebb a károsultaknak: az egyezség elfogadása vagy a per folytatása és a bírói ítélet kivárása. Egy ilyen egyezség esetén az azonnal kifizetendő kártérítés sokkal alacsonyabb összeg, mint ami az ítélet nyomán várható. Viszont ez a sokkal alacsonyabb összeg azonnal elérhető, kézzel fogható, míg a bíróság részéről megítélt kártérítésre még biztosan több évet kell várni. Ma nem tudjuk megmondani, hogy egy ilyen helyzetben melyik megoldás választása lesz majd előnyösebb a károsultak számára. Biztosak abban vagyunk, hogy a legjobb tudásunk szerint képviseljük ügyfeleinket és minden helyzetben a számukra legelőnyösebb megoldást fogjuk javasolni.

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.