Mi a kamionkartell?

A kamionkartell néven ismertté vált ügy egy hosszú éveken át zajló, nemzetközi gazdasági botrány, melyben a hat legnagyobb európai teherautó-gyártó cég érintett.

A kartellezés azt jelenti, hogy az érintett cégek a vevők tudta nélkül egyeztetik a lépéseiket. Ezek a teherautó-gyártók éveken át egyeztették az áraikat, s mindannyian a szükségesnél sokkal drágábban árusították a teherautókat és vontatókat.

Az ügyben mai ismereteink szerint részt vett a DAF, a Daimler (Mercedes), az Iveco, a MAN, a Scania és a Volvo-Renault cégcsoport is (akkor még külön gyártókként). Akik tehát ezektől a cégektől vásároltak teherautót 1997 és 2011 között, biztosak lehetnek benne, hogy a szükségesnél jóval magasabb árat fizettek ki a járműért.

Ez az összejátszás egy gazdasági bűncselekmény, mely európai szinten is a legsúlyosabbak közé tartozik. Az Európai Bizottság több éves vizsgálódás után végül több milliárd eurós büntetést szabott ki a cégekre.

Az Európai Bizottság határozata kimondja, hogy mindenkinek járhat kártérítés, aki az érintett időszakon belül vásárolt e cégek termékeiből. „Minden személy vagy cég, amelyet, vagy akit érint a jelen ügyben ismertetett versenyellenes magatartás, a tagállamok bíróságai elé viheti az ügyet, és kártérítést kérhet.” – olvashatjuk az EU Bizottság közleményében (itt olvasható az eredeti közlemény, itt pedig az MKFE fordításában annak magyar változata).

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.

A vevők kártalanítása

A vevők kártalanítása nem automatikusan történik meg. A pénz visszatérítéséért be kell perelni a járműgyártókat.

A perek során az egykori vevőnek azt már nem kell bizonyítania, hogy jogsértés történt. Az EU Bizottság hivatalos közlése szerint az uniós döntés már „kötelező erejű bizonyítékot testesít meg arra vonatkozóan, hogy a magatartás megtörtént, és jogsértő volt”.

Az indítandó perekben a bíróságnak arról kell majd döntenie, hogy a keresetet indító tulajdonos érintett-e az ügyben és mekkora visszatérítés jár neki. A teherautó vásárlója a bizonyított túlfizetés összegét és annak kamatait követelheti. Ez becslések szerint az egykori vételár vagy lízingdíjak összegének 10–20 százaléka lehet.

Használt járműre is igényelhető

A visszatérítési igény nem csak új, hanem használt teherautóra vagy vontatóra is érvényesíthető. Hiszen, ha az új jármű ára magasabb volt az indokoltnál, akkor ez a túlárazás még akkor is érezhető volt, amikor pár évvel később a teherautót eladták.

Miért Németországban indulnak a perek?

Németország az egyik legnagyobb piaca a kartellezésben érintett járműgyártóknak és itt van több érintett gyártó anyavállalatának a székhelye is. egy német bíróság ezt nem csak uniós ügyként, hanem hazai ügyként is kezeli. A gazdaság fejlettsége okán ebben az országban várható a legtöbb károsult fellépése is.

Németország a mi cégünk székhelye is, itt van kialakítva a teljes infrastruktúránk. Németországban helyben vagyunk, itthon vagyunk, nincs nyelvi probléma. Ügyvédeink hazai terepen dolgoznak, nem kell eltérő jogrendek útvesztőire készülni.

Magyar vállalkozók számára fontos az is, hogy a fizetendő kártérítések Magyarországon lényegesen alacsonyabbak a nyugati országokban megítélt kártérítéseknél. Ezt a közlekedési baleseti kártérítések határozottan megmutatják. Egy Németországban zajló baleseti kártérítési ügyben a német bíróság háromszoros-négyszeres kártérítést ítél meg, mint ugyanabban az ügyben egy magyar bíróság. Ezért várhatóan ebben az ügyben is magasabb összegű kártérítésre lehet számítani, ha a per Németországban indul.

Kire bízzam a pereskedést? Olvassa el cikkünk folytatását is! »»»

Hogyan juthat hozzá a visszatérítéshez?

A bírósági úton kívül nincs más mód arra, hogy érintett teherjármű-vásárlóként Ön hozzájusson a kártérítéshez. Egy nemzetközi bírósági ügy elindítása pedig nem kis feladat. A bírósági per évekig is elhúzódhat. Önmagában egy vállalkozó nagyon ritkán rendelkezik annyi pénzzel, tudással, felkészültséggel és erre fordítható idővel, hogy segítség nélkül Németországban sikerre vigyen egy ilyen eljárást.

Az Ön számára a legjobb esélyt az biztosítja, ha nem egyedül száll szembe a járműgyártókkal, hanem csatlakozik a hasonló problémával küzdő károsultak nemzetközi csoportjához.

Szeretne Ön is hozzájutni a visszatérítéshez?

Küldünk Önnek egy mintaszerződést. Ez alapján könnyen el tudja dönteni, hogy Ön is csatlakozik-e a visszatérítési igényt benyújtó több tízezer károsulthoz.


Ha szeretne hozzájutni a túlárazott járművek vételárából Önt megillető visszatérítéshez, Önnek egy ügyvédi irodára van szüksége, mely az eljárás során képviseli Önt a német bíróságon. Erre a képviseletre vonatkozik szerződéses ajánlatunk.

Az űrlap kitöltése után emailben juttatjuk el Önhöz ajánlatunkat a képviselettel kapcsolatban. Az űrlap kitöltése semmire nem kötelezi, a megállapodás a szerződés mindkét fél általi aláírásával jön létre!